Irena Poniatowska, Dobrzyński – Chopin: Similarities and Differences in Style, w: After Chopin. The Influence of Chopin’s Music on European Composers up to the First World War, Warszawa 2012, s. 43 [tłum. red.].
Alina Nowak-Romanowicz, Muzyka polskiego Oświecenia i wczesnego Romantyzmu, w: Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. 2: Od Oświecenia do Młodej Polski, red. Stefania Łobaczewska, Tadeusz Strumiłło, Zygmunt Szweykowski, Kraków 1966, s. 132. Cyt. za: Bogumiła Mika, Polska identyfikacja w muzyce Józefa Elsnera, w: Józef Elsner (1769-1854). Życie – działalność – epoka, red. Remigiusz Pośpiech, Opole 2013, s. 340.
Ibidem, s. 137.
A. Nowak-Romanowicz, Styl muzyki Elsnera, w: Obchody 200 rocznicy urodzin Józefa Elsnera, red. Piotr Świerc, Grodków 1969, s. 44. Cyt. za: Bogumiła. Mika, Polska identyfikacja…, op. cit., s. 340.
Mieczysław Tomaszewski, Kategoria narodowości i jej muzyczna ekspresja, w: idem, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000, s. 104.
Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe pomiędzy powstaniem kościuszkowskim a styczniowym, „Studia Choreologica” 11 (2010), s. 165. Wyniki detalicznych badań poświęconych poszczególnym tańcom są przedmiotem kolejnych publikacji: Mazur w XIX-wiecznej polskiej kulturze tanecznej, „Studia Choreologica” 12 (2011); idem, Formy kujawiaka jako tańca narodowego, „Studia Choreologica” 14 (2013).
Idem, Polskie tańce narodowe…, s. 184–185.
Kazimierz Brodziński, O tańcach polskich, „Gazeta Krakowska” 36 (1831), s. 956, https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/93614/edition/86946/content?ref=desc [dostęp: 26.11.2018].
Idem, O tańcach polskich, „Gazeta Krakowska” 242 (1831), s. 980, https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/93633/edition/86964/content?&ref=desc [dostęp: 26.11.2018].
Józef Elsner, Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego: szczególniéy o wierszach polskich we względzie muzycznym. Cz. I przez Józefa Elsnera z przykładami rzecz obiaśniaiącemi przez Kazimierza Brodzińskiego, Warszawa 1818, http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=2740 [dostęp: 13.11.2018, w pliku s. 17]; por. idem, Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego, red. Joanna Dzidowska, publikacja sfinansowana przez Instytut Muzyki i Tańcach w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” edycja 2014, s. 37: http://imit.org.pl/uploads/ materials/files/J.%20Elsner%20-%20Rozprawa% 20o%20metryczności%20i%20 rytmiczności%20języka%20polskiego% 20-%20wydanie%20krytyczne%20.pdf [dostęp: 27.11.2018].
Oba wykłady zamieszczone zostały w: Kazimierz Brodziński, Mowy i pisma patrjotyczne oraz O powołaniu i obowiązkach młodzieży akademickiej, oprac. Ignacy Chrzanowski, Kraków 1926, s. 1– 63 oraz 75–92, http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=46049 [dostęp: 13.11.2018]. Znakomite uzupełnienie powyższych stanowi przetłumaczony przez Brodzińskiego tekst Jak dalece zakłady naukowe mogą mieć wpływ na ukształcenie ducha narodowego? Przekład z Vogta, w: idem, Dzieła, t. 8, op. cit., s. 211–225. https://polona.pl/item/dziela-t-8-rozprawy-rozne,NjYzMDU3MjM/216/#item [dostęp: 21.11.2018].
Kazimierz Brodziński, O narodowości Polaków, w: idem, Mowy i pisma patriotyczne, Kraków 1926, http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=46049, s. 76–77 [dostęp: 13.11.2018].
Kazimierz Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji, Krakow 1920, s. 79 http://www.kpbc.ukw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=31189 [dostęp: 14.11.2018].
Ibidem, s. 45.
Zofia Chechlińska, Historia muzyki polskiej, t. 5, cz. I: Romantyzm 1795– 1830, Warszawa 2013, https://fbc.pionier.net.pl/details/nnlbWlq [dostęp: 13.11.2018 ], s. 580.
http://www.bilp.uw.edu.pl/ti/1865/foto/n29.htm [dostęp: 14.11.2018], s. 30.
Zdzisław Jachimecki, Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej, t. 1, cz. 2, Wiek XVIII do połowy wieku XIX, Kraków 1951, s. 247.
Maciej Negrey, The Polish Symphony after Beethoven, w: Beethoven 4. Studien und Interpretationen, red. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff, Kraków 2009, s. 85–94; idem, Dobrzyński and Lachner: Two Laureates of the Viennese Composition Competition in 1835, w: ibidem, s. 445–451.
Y. [b.d.], O współczesnych kompozytorach polskich, „Tygodnik Ilustrowany” z 2 kwietnia 1838 r., s. 6, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/88511?tab=1 [dostęp: 14.11.2018].
Podaję za: Włodzimierz Poźniak, Muzyka kameralna i skrzypcowa, w: Z dziejów polskiej kultury muzycznej…, op. cit., s. 472.
Stefan Śledziński, Zarys dziejów symfonii polskiej w XIX wieku, w: ibidem, s. 423.
Historię zawiłych zależności między materiałem Sekstetu i II Symfonii przekonująco wyjaśnia Maciej Negrey w przywołanych wyżej artykułach.
Kompozycja ta jest w istocie sonatą na obsadę duetową. Numer opusowy 47 powtarza się w utworze Souvenir de Dresde na obój, wiolonczelę i fortepian.
Grupę tę uzupełniają trzy marsze z lat 1830–1831: Marsz ulubiony ks. Józefa Poniatowskiego, Marsz Gwardii Narodowej i dedykowany generałowi Janowi Skrzyneckiemu Marche triomphale.
Zdzisław Jachimecki, Muzyka polska w rozwoju historycznym…, op. cit., s. 248.
Kazimierz Brodziński, O stanie i duchu literatury za Stanisława Augusta, za Księstwa Warszawskiego i w teraźniejszych czasach, w: idem, Pisma estetyczno-krytyczne, opr. Aleksander Łucki, Warszawa 1934, t. 2, s. 220, http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=29850 [dostęp: 14.11.2018].