Data publikacji : 2019-06-15

Za górami: recepcja Moniuszki i jego Halki za granicą

John Allison

Abstrakt

Halka jest niewątpliwie tą operę Moniuszki, która, choć podróżowała po całym świecie, pozostaje niestety wciąż nieznana miłośnikom muzyki spoza Polski. Ten artykuł śledzi obecność Halki za granicą, odkrywając, gdzie i kiedy zainteresowanie nią osiągało najwyższy poziom. Lecz jak zdefiniować pojęcie „za granicą” w przypadku Moniuszki, którego życie rozgrywało się na terenach niezgodnych z dzisiejszymi granicami państw, przy czym sama Polska podzielona była pomiędzy zaborców? Niejednokrotnie, raczej częściej niż rzadziej polityka odgrywała rolę w rozpowszechnianiu muzyki Moniuszki, zwłaszcza zaś Halki: mocniejszą pozycję w historii jej wykonań miały dwa biorące w rozbiorach imperia: Rosja i Austro-Węgry, w okresie późniejszym ważną funkcję pełniły przekłady libretta na niemiecki; fabuła rozpatrywana według kryteriów politycznych odwoływała się do reżimu komunistycznego, a dwa pionierskie kompletne nagrania płytowe Halki zostały wydane w Moskwie i Pradze. Halka wciąż prezentowana była w wielu miejscach świata, jeśli nawet sporadycznie, wliczając jedną niespodziewaną inscenizację z roku 2015 na Haiti. Niemniej jednak opera zasługuje na znacznie szerszą rozpoznawalność.

Słowa kluczowe:

Moniuszko, Halka, tłumaczenie, komunizm, nagrania



Szczegóły

Statystyki

Autorzy

Zasady cytowania

Allison, J. (2019). Za górami: recepcja Moniuszki i jego Halki za granicą. Studia Chopinowskie, 3(1), 10–21. https://doi.org/10.56693/sc.56

Wskaźniki altmetryczne



Wydawca
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
ul. Tamka 43
00-355 Warszawa
tel.: (+48 22) 44 16 100
O platformie:
Copyright 2022 by Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP