Halka jest niewątpliwie tą operę Moniuszki, która, choć podróżowała po całym świecie, pozostaje niestety wciąż nieznana miłośnikom muzyki spoza Polski. Ten artykuł śledzi obecność Halki za granicą, odkrywając, gdzie i kiedy zainteresowanie nią osiągało najwyższy poziom. Lecz jak zdefiniować pojęcie „za granicą” w przypadku Moniuszki, którego życie rozgrywało się na terenach niezgodnych z dzisiejszymi granicami państw, przy czym sama Polska podzielona była pomiędzy zaborców? Niejednokrotnie, raczej częściej niż rzadziej polityka odgrywała rolę w rozpowszechnianiu muzyki Moniuszki, zwłaszcza zaś Halki: mocniejszą pozycję w historii jej wykonań miały dwa biorące w rozbiorach imperia: Rosja i Austro-Węgry, w okresie późniejszym ważną funkcję pełniły przekłady libretta na niemiecki; fabuła rozpatrywana według kryteriów politycznych odwoływała się do reżimu komunistycznego, a dwa pionierskie kompletne nagrania płytowe Halki zostały wydane w Moskwie i Pradze. Halka wciąż prezentowana była w wielu miejscach świata, jeśli nawet sporadycznie, wliczając jedną niespodziewaną inscenizację z roku 2015 na Haiti. Niemniej jednak opera zasługuje na znacznie szerszą rozpoznawalność.
Zasady cytowania