Data publikacji : 2020-12-15

Beethovenowska metamorfoza Chopina. Przykład nieświadomego przetwarzania informacji muzycznej

Hartmuth Kinzler

Abstrakt

Trzy środkowe fazy strukturalne w taktach 9–67 w części „A” Scherza op. 20 Fryderyka Chopina można interpretować jako typowe dla tego twórcy figuracyjne przedłużenia trzech fragmentów z pierwszej fazy Sonaty fortepianowej op. 10 nr 3 Ludwiga van Beethovena. Fakt, że porównywane fragmenty pochodzą z jednej sonaty, wzmacnia przypuszczenie, że jest to mniej lub bardziej świadome przejęcie przez Chopina owego motywu i wykorzystanie go w transpozycji o półton w dół. Stawianą hipotezę potwierdza rudymentarna teoria nieświadomego przetwarzania informacji.

Słowa kluczowe:

Scherzo op. 20 Fryderyka Chopina, Sonata fortepianowa op. 10 nr 1 Ludwiga van Beethovena, Sonata fortepianowa op. 79 Ludwiga van Beethovena, przetwarzanie informacji, twórcze procesy w muzyce, podświadome przejęcie, elementy stylu, fraza fortepianowa, palcowanie, figuracje, przekształcanie struktury



Szczegóły

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kinzler, H. (2020). Beethovenowska metamorfoza Chopina. Przykład nieświadomego przetwarzania informacji muzycznej. Studia Chopinowskie, 6(2), 31–49. https://doi.org/10.56693/sc.40

Wskaźniki altmetryczne



Wydawca
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
ul. Tamka 43
00-355 Warszawa
tel.: (+48 22) 44 16 100
O platformie:
Copyright 2022 by Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP