Data publikacji : 2024-07-16

Dziedzictwo muzyki polskiej – digitalizacja, opracowanie i perspektywy badawcze

Marcin Konik

Abstrakt

W badaniach dużych korpusów dzieł muzycznych, niezależnie od tego czy zdefiniujemy je jako zbiór kompozycji danego kompozytora, twórczość uprawianą w określonym ośrodku czy w konkretnym okresie, istotna jest możliwie reprezentatywna liczba odpowiednio przygotowanego materiału do analizy. W artykule niniejszym omówiono kolejno: proces tworzenia kompleksowej bazy źródeł wraz z ich cyfrowymi transkrypcjami oraz wynikające stąd nowe możliwości i perspektywy badawcze. Wszystkie wskazane przykłady, a także charakterystyka stosowanej metodologii prac oparta jest na doświadczeniach Instytutu Chopina w realizacji dwu projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej: (1) „Dziedzictwo Chopinowskie w otwartym dostępie” oraz „Dziedzictwo muzyki polskiej w otwartym dostępie”. Projekty te realizowane było odpowiednio w latach 2017–2021 oraz 2018–2022. W ich efekcie powstały dwa portale oraz odrębne strony, na których dostępne są transkrypcje cyfrowe.

Słowa kluczowe:

muzykologia cyfrowa, analiza skomputeryzowana, edycje cyfrowe, rism



Szczegóły

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Konik, M. (2024). Dziedzictwo muzyki polskiej – digitalizacja, opracowanie i perspektywy badawcze. Studia Chopinowskie, 11(1), 22–47. https://doi.org/10.56693/sc.135

Wskaźniki altmetryczne



Wydawca
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
ul. Tamka 43
00-355 Warszawa
tel.: (+48 22) 44 16 100
O platformie:
Copyright 2022 by Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP