Zob. Cyprian Kamil Norwid, Promethidion. Rzecz w dwóch dialogach z epilogiem, Paryż 1851, s. 47, https://polona.pl/item/promethidion-rzecz-w-dwoch-dialogach-z-epilog iem,MjgxMjc4/26/#info:metadata
Jeffrey Kallberg, Ostatnia przemiana stylu Chopina, cz. 2: Mazurek f-moll, „Rocznik Chopinowski” 18 (1986), Warszawa 1989, s. 48–60, oraz idem, Ostatni styl Chopina, w: idem, Granice poznania Chopina. Płeć, historia i gatunek muzyczny, tłum. Wojciech Bońkowski, Warszawa 2013.
Franz Liszt, Fryderyk Chopin, tłum. Maria Traczewska, Kraków 2010, s. 136–137.
Korespondencja Fryderyka Chopina, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Warszawa 2017, t. 2, cz. 1 1831–1838, s. 130.
Stanisław Przybyszewski, Ku czci mistrza, cyt. za: Chopin w krytyce muzycznej (do I wojny światowej) Antologia, red. Irena Poniatowska, Warszawa 2011, s. 106.
Roman Brandstaetter, Pieśń o życiu i śmierci Chopina, Poznań 1987, s. 5.
Ibidem, s. 92.
Andrzej Tyszka, Od kanonu do uniwersum kultury, w: Wokół kategorii narodowości, wielokulturowości i uniwersalizmu w muzyce polskiej, red. Alicja Matracka-Kościelny, Warszawa–Podkowa Leśna 2002, s. 165, 170, 173.
Kazimierz Brodziński, Mowa o narodowości Polaków i Posłanie do braci wygnańcow, Paryż [1867], s. 17 i 18, http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=19346&from=pubindex&dirids=10&lp=899 [dostęp: 21.11.2018].
Maria Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991, s. 405.
Cyt. za: Muzyka i naród, wybór tekstów, red. Mieczysława Demska-Trębacz, Warszawa 1991, s. 5.
Karol Kurpiński, Odpowiedź Panu G. na uwagi umieszczone w Gazecie Literackiej Nro 7 nad artykułem (obacz Nro 2 i 3 Tygodnika Muzycznego o popisie uczniów Szkoły Muzyki i Dramatycznej), „Tygodnik Muzyczny i Dramatyczny” nr 7 z 17 lutego 1821 r., s. 25–28, cyt. za: Muzyka i naród. Wybór tekstów, op. cit., s. 9.
Andrzej Walicki, Słowo wstępne, w: Idee i koncepcje narodu w polskiej myśli politycznej czasów porozbiorowych, red. Janusz Goćkowski, Andrzej Walicki, Warszawa 1977, s. 11.
https://pl.wikisource.org/wiki/Wojak_(Witwicki,_1830) [dostęp: 21.11.2018] – przyp. red.
Wincenty Pol, Śpiew z mogiły, https://pl.wikisource.org/wiki/ Śpiew_z_mogiły [dostęp: 21.11.2018] – przyp. red.
Tadeusz A. Zieliński, Chopin. Życie i droga twórcza, Kraków 1998, s. 497; Mieczysław Tomaszewski, Muzyka Chopina na nowo odczytana, Studia i interpretacje, Kraków 1996, s. 86–89, oraz idem, Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, Kraków–Warszawa 2016, s. 400.
List z 18–20 lipca 1845 r. do rodziców, Korespondencja Fryderyka Chopina, oprac. Bronisław Edward Sydow, Warszawa 1955, t. 2, s. 137.
Por. pochodzący z 1852 r. i dedykowany Wojciechowi Grzymale szkic Cypriana Kamila Norwida poświęcony muzyce i tańcom słowiańskim, wydany w zbiorze Pism wszystkich (t. 6, Warszawa 1971, s. 386–387) pod tytułem Tańce polskie nadanym przez red. Juliusza Wiktora Gomulickiego. Por. także Ryszard Przybylski, Cień jaskółki. Esej o myślach Chopina, Kraków 1995, s. 191–192.
List do Eugene’a Delacroix z 28 maja 1842 r. Por. Korespondencja Fryderyka Chopina z George Sand i jej dziećmi, tłum. Julia Hartwig, red. Krystyna Kobylańska, nowe oprac. Zbigniewa Skowrona, Warszawa 2010, s. 370 – przyp. red.
Eero Tarasti, Pour la narratologie de Chopin, „International Review of the Aesthetic and Sociology of Music”, 15/1 (1984), s. 53–75.