Published : 2025-03-04

O wydaniach Chopina jako odrębnych źródłach: egzemplarz Etiud op. 10 Baudissin–Henkel–Pusch

Jeffrey Kallberg

Abstract

Podczas gdy prace naukowe na temat drukowanych źródeł muzyki Chopina zazwyczaj skupiają się na klasie, do której należy dane źródło (np. drugi stan francuskiego pierwodruku Ballady op. 23), niniejszy artykuł proponuje zająć się historią recepcji Chopina przez pryzmat odrębnego, indywidualnego źródła drukowanego. Artykuł przedstawia mikrohistorię pojedynczego egzemplarza, aby umieścić go w sieci, w której niekoniecznie przyznawana jest kompozytorowi rola nadrzędna. Wspomniane źródło jest zawierającym rozliczne adnotacje egzemplarzem Kistnerowskiego wydania Etiud op. 10. Inskrypcje na stronie tytułowej informują nas, że hrabia Wolf von Baudissin podarował go w 1838 roku Heinrichowi Henklowi. Nieco później Heinrich Henkel przekazał egzemplarz swojej córce Sophie Henkel, która w 1931 roku dała je swojemu współpracownikowi Henriemu Puschowi. Adnotacje w Etiudach pomagają odkryć ciekawe historie, narracje, które ujawniają w dużej mierze nierozpoznany związek między Chopinem a ważnym niemieckim dyplomatą i tłumaczem, a także umożliwiają nam lepsze zrozumienie tego, w jaki sposób pianiści faktycznie angażowali się w teksty muzyczne Chopina w pierwszym wieku ich istnienia.




Details

Statistics

Authors

Download files

PDF (Język Polski)

Citation rules

Kallberg, J. (2025). O wydaniach Chopina jako odrębnych źródłach: egzemplarz Etiud op. 10 Baudissin–Henkel–Pusch. Studia Chopinowskie, 12(1), 48–71. https://doi.org/10.56693/sc.158

Altmetric indicators



Publisher
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
ul. Tamka 43
00-355 Warszawa
tel.: (+48 22) 44 16 100
About:
Copyright 2022 by Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP